Lep-One Dessert as a Contemporary Food Innovation
DOI:
https://doi.org/10.61166/regulate.v2i4.71Keywords:
Caramel, Chocolate, Culinary Creativity, Klepon, Local Cultural ValueAbstract
This qualitative study analyzes the adaptive strategy of the innovative culinary product Lep One Desert, a modified version of the traditional Klepon cake. Facing the challenges of modernization, Lep One Desert maintains the visual identity of Klepon (green color and shredded coconut) while making a radical innovation by replacing the traditional palm sugar filling with a blend of caramel and chocolate. Using a descriptive case study approach, the research identifies conserved cultural values and examines how this flavor innovation serves as a key modernization strategy. Findings show that adopting global flavors (caramel and chocolate) successfully generates new appeal, aligning with contemporary trends. This tactic effectively preserves the core cultural identity while making the local culinary heritage competitive and relevant in the current market.
References
Astuti, D. (2023). Budaya Post Before Eating di Kalangan Mahasiswa Generasi Milenial Ponorogo (Kajian Perspektif Fenomenologi Alfred Schutz). IAIN Ponorogo.
Choerunnisa, R. R., & Setiawan, B. (2022). Model Inovasi Pengembangan Bisnis Food Corporation “Dear Me Sweety” Dalam Memilih Makanan Penutup yang Rendah Kalori. Jurnal Sekretaris dan Administrasi Bisnis, 6(2), 131-143.
Della Faradila, Nabila, et al. "Perencanaan dan Pengembangan Bisnis Portofolio Produk “Ponchi”." Jurnal Pemberdayaan Ekonomi dan Masyarakat 2.3 (2025): 11-11.
Eviana, K. R. P. (2025). STRATEGI ADAPTASI KULINER TRADISIONAL DI ERA KULINER GLOBAL DALAM MASYARAKAT KOTA SINGARAJA TAHUN 2013-2023 Kadek Radela Purnama Eviana Program Studi Ilmu Sejarah, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Udayana Denpasar. Triwikrama: Jurnal Multidisiplin Ilmu Sosial, 10(9).
Irfan, M., Hariyanto, L., Elsty, K., Nurhasanah, A., & Kusnedi, R. (2025). Upaya Modernisasi Klepon sebagai Produk Kuliner Tradisional untuk Menyesuaikan dengan Tren Kekinian menjadi hidangan bergaya modern menjadi klepon lava cake . Melalui inovasi tersebut , peneliti. Jurnal Ekonomi, Manajemen Pariwisata Dan Perhotelan, 4(September).
Michvlenta, J. T. N. (2024). Modernisasi Makanan Tradisional Indonesia dalam Upaya Mendukung Gastrodiplomasi (Studi Kasus: Nusa Gastronomi Restaurant di Kemang, Jakarta Selatan). Jurnal Pariwisata Trisakti, 8(1), 1–15.
Mulawato, P. P., & Handoyo, P. (2024). Dampak Modernitas Terhadap Identitas Sosial Makanan Tradisional Surabaya ‘ Rujak Cingur .’ Padaringan: Jurnal Pendidikan Sosiologi Antropologi, 06(3), 218–226.
Rahman, M. A., & Fadhilah, N. (2023). Viral Mie Gacoan pada Perilaku Konsumsi Gen Z di Era Media Sosial. Jurnal Komunikasi, 4(2), 2239–2254.
Resnawaty, R., Nurwati, N., & Nulhaqim, S. A. (2021). Sosialisasi Prinsip Kewirausahaan Sejak Usia Remaja Di Desa Cintamulya Kabupaten Sumedang. Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 3(2), 141.
Sidauruk, E. R., Silaban, E. F., Alifia, R. A., Safitri, N. R., Nurjannah, R. M., & Ikaningtyas, M. (2025). Perencanaan dan Strategi Pengembangan Bisnis Puding Strawberry Cheesecake sebagai Inovasi Dessert Kekinian untuk Target Pasar Milenial. Jurnal Bisnis dan Komunikasi Digital, 2(4), 14-14.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rhaina Rifka Nefindia, Lanang Maulana, Salma Tabina, Karyadi Hidayat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






