Perspective and Impact of Islamic Business Ethics on Consumer Satisfaction at Anita Bakery, Bangkalan City
DOI:
https://doi.org/10.61166/regulate.v2i1.7Keywords:
Islamic Business Ethics, Consumer PleasureAbstract
This study aims to analyze the effect of Islamic business ethics on consumer loyalty at Anita Bangkalan bakery through the variables of consumer commitment trust and relationship benefits. The population in this study were consumers of Anita Bangkalan bakery. Sampling using Incidental Sampling technique with selected criteria. The results showed that in Islamic business ethics on consumer pleasure at Anita Bangkalan bakery is (1) consumer pleasure has no effect on consumer loyalty. This can happen because the commitment in the questionnaire is about service to consumers, which can lead to different perceptions for each consumer. (2) Relational benefits have a significant effect on consumer pleasure because customers receive service benefits such as a sense of security and calm. (3) Simultaneously, consumer willingness, trust and taste have a significant effect on visible consumer pleasure.
References
Amirullah, Imam Hardjanto. (2005). Pengantar Bisnis. Edisi pertama. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Anwar, M. (2014). Pengantar Kewirausahaan, Teori dari Aplikasi. Jakarta: Prenada.
Arifin, Z. (2009). *Etika Bisnis dalam Perspektif Islam*. Jakarta: Bumi Aksara.
Badroen, F. (2012). Etika Bisnis dalam Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Baidowi, A. (2011). Etika Bisnis Perspektif Islam. JHI.
Bertens, K. (2013). Pengantar Etika Bisnis. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.
Basrowi dan Suwandi. (2008). Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Darmawan, D. (2015). *Tanggung Jawab Sosial Perusahaan (Corporate Social Responsibility)*. Bandung: Alfabeta.
Djaktar, M. (2012). Etika Bisnis Menangkap Spirit Ajaran Langit dan Pesan Moral Ajaran Bumi. Jakarta: Penebar Plus.
Effendi, M. A. (2008). Good Corporate Governance: Teori dan Implementasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Engel, F. James, Blackwell, D. Roger, & Miniard, W. Paul. (2010). Perilaku Konsumen. Jakarta: Binarupa Aksara.
Firmansyah, M. A. (2018). Perilaku Konsumen (Sikap dan Pemasaran). Yogyakarta: Penerbit Deepublish.
Harmoni, A. (2016). Implementasi Etika Bisnis dalam Kegiatan Operasional Perusahaan. Jurnal Manajemen Bisnis, 3(2), 112-123
Hermanto, R. (2014). Analisis Pengaruh Etika Bisnis terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Indonesia, 29(1), 55-68.
Indriani, R. (2017). Tanggung Jawab Sosial Perusahaan dalam Perspektif Hukum Indonesia. *Jurnal Hukum*, 20(2), 205-218.
Juliyani, E. (2016). "Etika Bisnis dalam Perspektif Islam." Jurnal Ummul Qura, 63-74.
Kusuma, A. (2015). Pengaruh Transparansi Informasi terhadap Kepercayaan Konsumen pada Produk Makanan. *Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Bisnis*, 10(3), 145-159.
Lestari, D. (2018). Peran Corporate Social Responsibility dalam Meningkatkan Citra Perusahaan. *Jurnal Ilmu Komunikasi*, 15(2), 321-337.
Mangkunegara, A. P. (2012). Perilaku Konsumen. Bandung: PT Refika Aditama.
Nitisusastro, M. (2012). Perilaku Konsumen dalam Perspektif Kewirausahaan. Bandung: Alfabeta.
Saifullah, M. (2016). "Etika Bisnis Islami dalam Praktek Bisnis Rasulullah." Walisongo, 127-156.
Semiawan, C. R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik dan Keunggulannya. Jakarta: Grasindo.
Tarmudji, T. (2006). Prinsip-prinsip Wirausaha. Yogyakarta: Liberty.
Wiratmo, M. (2001). Pengantar Kewiraswastaan. Yogyakarta: BPFE.






